Binaural Tracks
3D met HOOFDTELEFOON of in-ear plugs.
Spits je oren! In het kader van verloop door Klimaatverandering en de COVID-19 Pandemie heb ik een selectie van 6 tracks van in totaal 24 minuten samengesteld. Gaan deze geluiden oud klinken, doen ze dat al of blijven ze onveranderd?
Dit geluid is op zo een natuurgetrouw mogelijke wijze vastgelegd om de auditieve ervaring zo realistisch mogelijk te doen voorkomen, daar zijn een hoofdtelefoon of in-ear plugs voor vereist. Wil je weten hoe dat werkt? Ga naar meer info.
Binauraal geluid
Betekenis: ‘Bi’ tweevoudig. ‘Auraal’ zintuiglijk signaal met betrekking tot het oor of gehoor.
Mensen hebben 2 oren die zich, op enige afstand van elkaar, aan weerszijden van het hoofd bevinden. Wanneer men geluid waarneemt dat niet precies van het midden komt ontstaat er door het verschil in afstand verschil in waarneming tussen de 2 oren. Het oor dat zich het dichtste bij de geluidsbron bevindt ontvangt het geluid eerder (looptijdverschil), harder (intensiteitsverschil) en ‘helderder’ (akoestischverschil) dan het andere oor. Daarmee ontstaat verschil tussen links en rechts. De vorm van de oren, het hoofd en de schouders/borst veranderen de klank dmv korte reflexies en lichte absorbtie. Dit geeft meer definitie aan het links/recht verschil en maakt bovendien het verschil tussen boven/onder en voor/achter hoorbaar.
Ons hersenen, waaronder de auditieve cortex, hebben het verschil in waarneming tussen de twee oren en de reflexies/absorbties van schouders, hoofd en oren leren herkennen en geeft ons een driedemensionaal orientatievermogen ten opzichte van de akoestische ruimte.
Binaurale opname en weergave
Een binaurale audiotrack reproduceerd de stereo kwaliteit van de oren. Een binaurale track kan als sensationeel worden ervaren omdat het ons auditief orientatievermogen aanspreekt.
Een binaurale microfoonopstelling is de meest natuurgetrouwe opnametechniek. Daarvoor is wel van belang dat het linker audiokanaal alleen aan het linker oor wordt gepresenteerd en het rechter kanaal alleen aan het rechter oor gepresenteerd wordt. Dit kan met een hoofdtelefoon of in-ears. Door het afspelen over een speakersysteem komen het linker en rechter audiokanaal niet meer gescheiden binnen bij de oren en wordt niet een driedementionale ruimte ervaren. De charateristiek van binauraal geluid wordt ook wel ‘hrtf’ (Head Related Transfer Function) genoemd en toegepast in ‘immersive technicnology’.
Akoestische orientatie en kleuring
Direct geluid van een bron bevat informatie over klank, intensiteit en de richting van de geluidbron ten opzichte van de ontvanger. Indirect geluid legt meer afstand af en komt later bij de oren aan dan het directe geluid. Dit wordt ook weg kleuring direct geluid of galm genoemd maar dat doe onder aan rijkdom ervan. Indirect geluid is door de ruimte gereflecteerd, geresoneerd en/of geabsorbeerd. Het bevat daardoor akoestische informatie over volume, vorm, materialen en massa van de ruimte. Daarnaast onthullen de richtingen van indirect geluid en het verschil met direct geluid plaatsing van ruimte, bron en ontvanger ten opzichte van elkaar. Beweging zijn daarbij van belang of verschillen te horen.
Geluid kan dus erg van akoestische kwaliteit verschillen, daarmee kan de sensatie van een binaurale geluidservaring vallen of staan. Hieronder wat voorbeelden voor context:
1 Een theelepel tegen wijnglas.
Akoestische kwaliteit: Lage intensiteit maar hoge frequenties en korte geluidsgolven. Dat maakt een duidelijk pulse met duidelijk hoorbaar verschil in looptijd.
2 Een kudde bizons aan de andere kant van de heuvel doet de grond trillen.
Akoestische kwaliteit: Alleen de lage klanken van het geluid zijn nog te horen door de heuvel heen.
3 Een spelt horen vallen.
Akoestische waarden: Deze hoor je door zijn lage intensiteit alleen binnen een relatief kort bereik vallen ook al is het verder muisstil. Ook moet het een hard oppervlak zijn.
4 Een vuist op het blad van een lange met metalen schalen gedekte tafel in een grote ruimte met versierde houten wanden en marmeren vloer.
Akoestische waarden: Hoge intensiteit met plotselinge puls. Dat maakt duidelijk verschil in looptijd. Lage resonantie van tafelblad, objecten op tafel. Reflecties van wanden en vloer doen het harde volle geluid lang aanhouden.
5 Je loopt op een smal pad langs een grote stadsmuur. Aan de andere kant van de muur, op 50 meter afstand ervan, klinkt een feest met muziek. Je nadert een opening in de muur maar passeerd en blijft langs de muur lopen.
6 Een blind persoon kan in dezelfde situatie als 5 maar dan zonder muziek d.m.v. geluidspulzen met stok of mond horen wanneer hij/zij de opening passeerd omdat de muur op dat moment niet zal reflecteren.
Mijn opname setup
Voor al deze opnames heb ik gebruik gemaakt van de binaurale stereo setup.
Grotendeels de DPA SMK4060 Stereo Kit samen met de DPA MMA-A interface voor de Iphone als recoder. De interface komt met een app voor alleen de besturing van de interface.
Voor de ophanging van de microfoons heb ik rubbers van een inear-headphone-set, ijzerdraad en krimpkous gebruikt. DPA heeft sinds kort ook een eigen ophangig voor de 4060’s gemaakt, de 4560 CORE Binaural Headset Microphone.
Alle geluid en video opname-apps werken samen met de DPA MM-A interface. Ik gebruikt voor geluidsopname meestal de Tentacle recorder app. Deze kan 24bit 48kHz opnemen en heeft goede mogelijkheden bestanden te exporteren. Voor video opnamen gebruik ik de FiLMic Pro app. Deze geeft de mogelijkheid het audio level handmatig in te stellen, ook tijdens de opnamen. Er zijn audio meters in beeld en ook de kwaliteit is in te stellen.
De herrieboerderij verhuurd een binauraal kunsthoofd met dezelfde microfoons ingebouwd in siliconen oren.