Binaural Tracks
3D met HOOFDTELEFOON of in-ear plugs.
Spits je oren! In het kader van veranderende tijden door Klimaatverandering en de COVID-19 Pandemie heb ik een selectie van 6 tracks van in totaal 24 minuten samengesteld. Gaan deze geluiden oud klinken, doen ze dat al of blijven ze onveranderd?
Dit geluid is op zo een natuurgetrouw mogelijke wijze vastgelegd om de auditieve ervaring zo realistisch mogelijk te doen voorkomen. Voor die weergave is een hoofdtelefoon of in-ear plugs een vereiste. Wil je weten hoe dat werkt? Ga naar meer info.
Achtergrond informatie
Mijn opname setup
Voor bovenstaande opnames heb ik gebruik gemaakt van de binaurale stereo setup.
Grotendeels de DPA SMK4060 Stereo Kit samen met de DPA MMA-A interface voor de Iphone als recoder. De interface komt met een app voor alleen de besturing van de interface.
Voor de ophanging van de microfoons heb ik rubbers van een inear-headphone-set en twee Gear Tie’s gebruikt. DPA heeft sinds kort ook een eigen ophangig voor de 4060’s gemaakt, de 4560 CORE Binaural Headset Microphone.
Alle geluid en video opname-apps werken samen met de DPA MM-A interface. Ik gebruikt voor geluidsopname meestal de Tentacle recorder app. Deze kan 24bit 48kHz opnemen en heeft goede mogelijkheden bestanden te exporteren. Voor video opnamen gebruik ik de FiLMic Pro app. Deze geeft de mogelijkheid het audio level handmatig in te stellen, ook tijdens de opnamen. Er zijn audio meters in beeld en ook de kwaliteit is in te stellen.
De herrieboerderij verhuurd een binauraal kunsthoofd met dezelfde microfoons ingebouwd in siliconen oren.
Binauraal geluid
Betekenis: ‘Bi’ tweevoudig. ‘Auraal’ zintuiglijk signaal met betrekking tot het oor of gehoor.
Mensen hebben 2 oren die zich, op enige afstand van elkaar, aan weerszijden van het hoofd bevinden. Wanneer men geluid waarneemt dat niet precies van het midden komt ontstaat er door het verschil in afstand verschil in waarneming tussen de 2 oren. Het oor dat zich het dichtste bij de geluidsbron bevindt ontvangt het geluid eerder (looptijd verschil), harder (intensiteit verschil) en ‘helderder’ (akoestisch verschil) dan het andere oor. Daarmee ontstaat verschil tussen links en rechts. De vorm van de oren, het hoofd en de schouders/borst veranderen de klank d.m.v. verschillende korte reflecties en lichte absorpties. Deze akoestische verandering geeft definitie aan de invalrichting van het geluid, links/recht, boven/onder en voor/achter. Ons hersenen, waaronder de auditieve cortex, hebben verschil leren herkennen in waarneming en geeft ons een driedemensionaal orientatievermogen.
Met dit vermogen kan men posities bepalen van geluidsbronnen en de akoestische ruimte.
Binaurale opname en weergave
Een binaurale audiotrack reproduceert de stereo kwaliteit van de oren. De weergave kan als sensationeel worden ervaren omdat het ons auditief orientatievermogen aanspreekt. Dat maakt de binaurale microfoonopstelling is de meest natuurgetrouwe opnametechniek. Daarvoor is wel van belang dat het linker audiokanaal alleen aan het linker oor wordt gepresenteerd en het rechter kanaal alleen aan het rechter oor wordt gepresenteerd. Dit kan met een hoofdtelefoon of in-ears. Door het afspelen over een speakersysteem komen het linker en rechter audiokanaal niet meer gescheiden binnen bij de oren en wordt niet een driedementionale ruimte ervaren. De charateristiek van binauraal geluid wordt ook wel ‘hrtf’ (Head Related Transfer Function) genoemd en toegepast in ‘immersive technicnology’.Akoestische orientatie en kleuring
Direct geluid van een bron bevat informatie over klank, intensiteit en de richting van de geluidbron ten opzichte van de ontvanger. Indirect geluid legt altijd meer afstand af en komt dus later dan het directe geluid bij de oren aan. Dit wordt ook wel galm, akoestiek of akoestische kleuring genoemd. Akoestische kleuring is enorm rijk aan informatie. Het geluid is door de ruimte gereflecteerd, geresoneerd en/of geabsorbeerd. Het bevat daardoor akoestische informatie over volume, vorm, materialen en massa van de ruimte. Daarnaast onthult richtingsinformatie van indirect geluid gecombineerd met dat van direct geluid plaatsing van bron en ontvanger ten opzichte van elkaar in een akoestische ruimte. (Lichte ) beweging van de oren is daarbij van belang omdat verandering diffusie onderscheidt.
Geluid kan dus erg van akoestische kwaliteit verschillen, daarmee kan
de sensatie van een binaurale geluidservaring vallen of staan.
Hieronder wat omschrijvingen voor om er een idee bij te vormen.
1 Een theelepel tegen wijnglas.
Akoestische kwaliteit: Hoge klank
van kleine akoestische voorwerpen. De theelepel heeft nagenoeg geen
nagalm, het wijnglas wel. Dat maakt een duidelijk pulse met mooie
nagalm.
2 Een kudde bizons aan de andere kant van de heuvel doet de grond trillen.
Akoestische kwaliteit: Resonantie en absorptie, alleen de lage klanken van het geluid zijn nog te horen door de heuvel heen.
3 Een spelt horen vallen.
Akoestische waarden: Deze hoor je door
zijn lage intensiteit alleen binnen een relatief kort bereik vallen ook
al is het verder muisstil. Ook moet het een hard oppervlak zijn.
4 Een vuist op het blad van een lange met metalen schalen gedekte
tafel in een grote ruimte met versierde houten wanden en marmeren vloer.
Akoestische
waarden: Hoge intensiteit met plotselinge puls. Dat maakt duidelijk
verschil in looptijd. Lage resonantie van tafelblad, objecten op tafel.
Reflecties van wanden en vloer doen het harde volle geluid lang
aanhouden.
5 Je loopt op een smal pad langs een grote stadsmuur. Aan de andere kant van de muur, op 50 meter afstand ervan, klinkt een feest met muziek. Je nadert een opening in de muur maar passeerd en blijft langs de muur lopen.
6 Een blind persoon kan in dezelfde situatie als 5 maar dan zonder muziek d.m.v. geluidspulzen met stok of mond horen wanneer hij/zij de opening passeerd omdat de muur op dat moment niet zal reflecteren.